Tips från mig till dig!

På tal om det här med att jag tar mig friheten att skriva om precis vad jag vill och dela med mig av allt som kommer i min väg (se mitt förra inlägg), nu kom jag på mig själv med att ÄNDÅ fundera på om jag verkligen skulle lägga ut det här! Någon sorts spärr slog in som stoppade mig eftersom det här inte alls har med mitt skrivande att göra, och dessutom kan det uppfattas som ”säljigt”. Alltså, hur dumt är inte det!

Jag har ett par erbjudanden som är toppenbra och som jag vet att många kan ha glädje och nytta av och så undrar jag om det verkligen är rätt att dela med mig av det?! Av rädsla för att det kan missuppfattas, inte passa in eller bli fel på något sätt. Gamla mönster poppar liksom upp, så nu får jag skärpa till mig! Här kommer därför ett par tips till dig som inte har ett dugg med mitt författande att göra utan med min och din hälsa. Du läser det precis som du vill, OM du vill.

Kostrådgivare, hormonterpaeut och lärare

För dig som kanske inte känner mig sedan tidigare, före mina bloggande författardagar, så kan jag berätta att jag arbetat som kostrådgivare och hormonterpaeut och också varit lärare i näringsfysiologi och endokrinologi. Det här tipset kan därför ses som en rest från mitt ”tidigare liv” så att säga, men likafullt aktuellt.

Jag värnar nämligen min hälsa, är mån om vad jag äter, gör vad jag kan för att hålla inflammationer borta och motverka sjukdomar av olika slag. Trots att det är ett antal år sedan jag lade kostrådgivningen på hyllan så får jag fortfarande frågor både nu och då om olika sjukdomstillstånd och hälsoparametrar, om vad man kan göra för att lindra eller förebygga. Alla näringsämnen är viktiga, men vissa har vi ofta och till mans större brist på än andra, som omega-3 till exempel.

Fettsyran omega-3

Omega-3 har så ofantligt stor betydelse för kroppen som helhet och konsekvenserna av brist kan ta sig en mängd olika uttryck. Omega-3 är A och O för att mota inflammationer, för dina luftvägar, för din koncentrationsförmåga, för din hormonbalans… Ja för det mesta om jag ska vara helt ärlig. Jag rekommenderar sällan generella tillskott eftersom vi är enskilda människor med unika behov, men omega-3 tillhör undantagen. Om du inte lever i en fiskarfamilj och äter vildfångad fet fisk var och varannan dag så har du med stor sannolikhet brist på omega-3. Följdfrågan blir då allt som oftast ”men vilken omega-3 ska man köpa då?”. Så här kommer ett tips: MorEPA. MorEPA håller hög kvalitet, och har många olika varianter av sin omega-3 beroende på var du befinner dig i livet, utifrån ditt behov helt enkelt. Du kan läsa mer om de olika varianterna på MorEPA:s sida. Och om du vill köpa så kan du använda min rabattkod, ThereseR, så får du 10% rabatt!

Fettsyran omega-7

Och när jag ändå är igång och pratar fettsyror så vill jag passa på att ge dig ännu ett tips – på havtornskapslar. Om du har bekymmer med torra slemhinnor, oavsett var i kroppen, så kan havtorn göra underverk. Havtorn är rena näringsbomberna men framförallt innehåller de gott om den lite ovanliga fettsyran omega-7, det är den som kan vara skillnaden som gör skillnaden för dina slemhinnor. Har du tillgång till egna, vildväxande eller odlade havtorn, plocka och ät, varje dag, helst året runt, så plocka och frys in! Har du inte det, eller inte orkar eller kan plocka från de stickiga buskarna, så går det finfint att köpa koncentrerad havtorn i kapslar, som här, från Mucopen. På Mucopen får du hela 30% rabatt om du använder min kod, ThereseR. Har du torra slemhinnor så kan det verkligen vara värt att prova.

Sådär, det var ett par tips från kostrådgivaren i mig! Bara för att man slutat arbeta professionellt med en viss del av sin kunskap så betyder ju inte det att kunskapen och engagemanget är borta. Jag värnar min hälsa, jag hoppas att du också gör det. För det är ju som man säger; den friske har tusen önskningar, den sjuke har bara en.

Trevlig, frisk helg på dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *