Jag är inget jädra varumärke

Jag läste en så bra text av Stefan Sundström, en text som handlade om varumärken. Och den slog verkligen an en igenkänningens ton i mig, så pass att jag måste fundera på och skriva lite om det. Så här kommer det!

Varumärken, allt detta prat om varumärken. Varumärken som ska byggas, stärkas, arbetas på. Det är en sak om det handlar om produkter, varor, det är tröttsamt nog, men när det kommer till människor… Jag är baske mig inget varumärke, jag är en människa.

Jag vill inte bygga mitt varumärke som vore jag någon trist, tvådimensionell kopia av mig själv, eller en box som måste fyllas med innehåll som vore den tom från början. Jag är allt annat än tom kan jag lova! Och även om du nu skulle se mig så innan vi träffas, syns, hörs eller skrives, så är det ändå inte mitt varumärke, min yta eller box, jag vill att du ska möta. Jag vill att du ska se MIG, som jag är, i mitt djup, min bredd, mina svaga sidor, mina starka, mitt humör, min kraft, mina intressen, mina känslor, min kärlek. Jag är inget varumärke, ingen pryl som ska byggas på. Jag ÄR jag. Och nej, jag är inte tydlig och enkel att kommunicera, jag är både diffus i konturerna och oberäknelig i sättet. Men det beror på att jag är människa, en i högsta grad levande sådan.

Jag vägrar låta några reklamfasoner prägla mitt varande. Jag vägrar låta reklamfolk sätta tänderna i mig och tala om hur jag ska framställa mig själv, bygga upp, lansera, presentera. Jag är som jag är i all min enkelhet, i all min komplexitet. Jag är en människa som vandrar (ok, haltar) runt på jordklotet och gör mitt bästa för att vara andra till glädje och mig själv till gagn. Möt mig, som jag är. Jag vill möta dig, som du är. Inget jädra varumärke.

Jag är så innerligt trött på den där ytan, på reklamen som besudlar varenda öppen och offentlig arena, som tränger sig in även i mitt privata rum, som skapar avstånd mellan människor. Nej, jag är inget varumärke, har aldrig varit, kommer aldrig att bli. Jag låter mig inte reduceras till något mindre än den jag är, till en yta, en fasad. Jag är, hela jag.

Jag serveras inte i en förpackning på silverfat, jag är inte försedd med innehållsförteckning och kommer inte till dig i form av en popupannons. Jag följer inte marknadsprinciperna, bara mina egna principer, och värst av allt, jag är inte ens till salu. Mig kan du inte sammanfatta på de gyllene femton sekunderna och jag är varken lättsmält eller lättuggad utan förbehåller mig rätten att vara al dente. Vill du lära känna mig så får du får helt enkelt anstränga dig lite. Åt fanders med alla varumärken! Punkt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *